آخرین اخبار
کد مطلب: 125447
بامزاياي سپهتن آشناشويد
تجهيز ناوگان حمل و نقل عمومي در چهارمحال وبختياري به سامانه سپهتن
تاریخ انتشار : 1396/10/24 10:13:48
نمایش : 2702
معاون حمل و نقل اداره کل راهداري و حمل‌و‌نقل جاده‌اي چهارمحال و بختياري گفت: ناوگان حمل و نقل عمومي در چهارمحال وبختياري به سامانه سپهتن تجهيز مي شوند.
به گزارشسلام لردگان؛ به نقل از جهانبين نيوز، هميشه تلفات جاده اي و بحث امنيت يکي از موارد چالش برانگيز پليس و سازمان راهداري بوده است و يکي از نقاط منفي ايران نيز تلفات جاده اي زياد آن بوده است.

اين مجموعه تلفات شامل علل مختلفي از جمله علل انساني و غير انساني بوده که سامانه سپهتن تمرکز خود را بر روي علل انساني قرار داده است و سعي نموده با اعمال و طراحي يک سخت افزار ويژه و نرم افزارهاي کناري، هر گونه تخلف و يا اهمال سمت رانندگان را مديريت و اعمال قانون نمايد.


بصورت خلاصه دو تخلف عمده که باعث اکثر حوادث کشور ميشود رانندگي با سرعت غيرمطمئنه
و خستگي راننده است که در اين سامانه با پيشنهاد يک سخت افزار خاص و ويژه و ساختار نرم افزاري و آناليزهاي سمت سرور سعي نموده که دو مشکل بالا را مرتفع نمايد.

به منظور کنترل و نظارت بر نحوه فعاليت ناوگان عمومي بين شهري، سامانه اي تحت عنوان نظارت و پايش هوشمند تردد ناوگان حمل و نقل جاده اي که به اختصار (سپهتن) ناميده مي شود، بکار گرفته شده است که با نصب آن بر روي ناوگان و بدون ضرورت توقف وسيله نقليه در مقابل پاسگاه هاي ثبت ساعت، پليس از تخلفات احتمالي راننده مطلع مي گردد.

بدين ترتيب ضمن کاهش تخلفات حين سفر، مي توان کنترل و نظارت بهتري بر روي ناوگان حمل و نقل عمومي و رانندگان اين بخش اعمال نمود.
 
 
با نصب اين سامانه بر روي ناوگان، اطلاعات مسير سفر، تخلفات سرعت، ميزان کارکرد رانندگان به صورت آنلاين و بدون نياز به توقف در پليس راه، براي واحد کنترل کننده قابل دسترسي بوده و اطلاعات مذکور در هنگام عبور وسيله نقليه از مقابل پاسگاه به سامانه هاي موجود در پليس راه انتقال يافته و تخلفات راننده و وسيله نقليه قابل احصاء  است.
 
 

حسين مالکي معاون حمل و نقل راهداري و حمل‌و‌نقل جاده‌اي چهارمحال و بختياري در گفت وگوبا جهانبين نيوز، پيشرفت و عملکرد سامانه سپهتن در استان را رو به پيشرفت ارزيابي کرد و گفت: به کليه شرکت‌ها، مالکان و رانندگان تحت پوشش اداره‌کل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي چهارمحال و بختياري اعلام مي‌شود نسبت به جايگزيني تجهيزات کنترلي سامانه سپهتن به جاي GPS آفلاين بر روي ناوگان اقدام لازم را به‌عمل آوردند.

مالکي با تأکيد بر مزاياي سامانه سپهتن براي رانندگان ناوگان مسافربري تصريح کرد: اطلاع به موقع از جزئيات تردد ناوگان، مشاهده جزئيات تردد و مسير سفر خودرو، گزارش ميزان توقف هاي خودرو در حين سفر، گزارش کارکرد ناوگان، بررسي تخلفات خودروها به تفکيک رانندگان (کدام راننده، کدام تخلف، در چه زمان و مکان و ...) به صورت دقيق، رسيدگي به اختلاف بين راننده‌ها بر اساس جزئيات تردد و ساعات رانندگي، رسيدگي به اختلاف راننده ها و مالکان بر اساس جزئيات تردد و ساعت رانندگي، کاهش قابل توجه هزينه جرايم راهنمايي و رانندگي (بازگشت هزينه)، امکان تفکيک جرايم براي هر راننده، اطلاع به موقع از حوادث احتمالي به وجود آمده براي خودرو، انجام برنامه ريزي براي خروج رانندگان و خودروها از سرويس براي انجام تعميرات و مرخصي ها اشاره کرد.

وي در خصوص مزاياي سامانه سپهتن در جهت ارتقاء حقوق شهروندي نيز عنوان کرد: ارتقاء تکريم ارباب رجوع با امکان نظارت و پايش لحظه اي بر کيفيت سفرهاي ناوگان شرکت، رسيدگي به شکايات مسافران، امنيت رواني حاصل از کنترل برخط و لحظه اي خودروها ، کوتاه شدن مدت سفر و بسياري از امکانات که در نرم افزار تلفن همراه اين سامانه وجود دارد در افزايش احساس امنيت سفر با ناوگان حمل و نقل مسافر تأثير زيادي دارد.

مالکي اضافه کرد: سامانه سپهتن به عنوان يک سامانه نوپا در تلاش است تا نقش انسان در خطاها و تخلفات را کاهش دهد که دائما در حال بررسي و ارتقا است و در کارگروهي مخصوص امکانات و ويژگي هايي به اين سامانه اضافه مي گردند که دريافت اطلاعات تخلفات رانندگان بوسيله پيام کوتاه ، دريافت اطلاعات حوادث و تصادفات به صورت پيام کوتاه، تامين اطلاعات لازم براي تعمير و نگهداري خودرويي (در اختيار داشتن دقيق ميزان پيمايش و زمان هاي سرويس ها و خدمات خودرويي) ، کنترل مدارک خودرويي (گواهينامه رانندگي، بيمه نامه، معاينه فني و... ) به صورت برخط و لحظه اي و دريافت هشدارهاي لازم در زمان هاي پيش از اتمام و در خودروهاي مجهز به سامانه نمايش اطلاعات سفر براي مسافرين اطلاعات دقيقي از محل فعلي خودرو، سرعت و زمان رسيدن به مقصد به نمايش در خواهد آمد که اين مساله نيز موجب امنيت رواني مضاعف مسافرين خواهد بود (بزودي از طريق برنامه موبايل مسافر) بخشي از مهمترين ويژگي هاي جديد آن است که به زودي راه اندازي مي شود.

وي در خصوص اهميت سامانه سپهتن به عنوان عامل کنترل و نظارت ناوگان مسافري عنوان کرد: اين سامانه، اولين و تنها سامانه مکانيزه پيشگيرانه کنترل تخلف هاي رانندگي و حمل و نقل مي باشد و قبل از ثبت هر تخلفي، به راننده و مالک هشدار داده مي‌شود.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداري و حمل‌و‌نقل جاده‌اي استان چهارمحال و بختياري در خصوص تخلف دستکاري اين سامانه تأکيد کرد: سخت افزار سامانه سپهتن، جعبه سياه خودرو است و هر قطع و وصل سيم و کابل ها ثبت شده و به مرکز ارسال مي شود همچنين مسئولين در قالب هشدار تمام رويدادهاي سخت افزاري را دريافت مي کنند و طي پيامکي به مدير شعبه، مسئول فني و مسئولين دفتر مرکزي، خاموشي و قطع برق اصلي با هدف از کار انداختن کنترل دستگاه کاملا تشخيص داده شده و هم در پاسگاه، هم در مرکز کنترل پليس و هم شرکت قابل مشاهده و پيگيرد مي باشد که برابر ماده ۷۲۴ قانون راهنمايي و راننده اقدام و راننده خاطي به مراجع قضايي معرفي و دفترچه به مدت ۲ ماه اخذ مي شود.

وي ضمن تأکيد بر ارتقاء امنيت حمل و نقل مسافر ادامه داد: نظارت معاينه فني وسائط نقليه عمومي در راستاي افزايش سطح ايمني تردد در جاده هاي استان مورد تأکيد بيشتري قرار گرفته و مديران فني جهت نظارت ناوگان با تعداد و قدرت بيشتري در اين راستا فعاليت مي کنند.

انتهاي پيام/1022ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس